Plats: Stora Torget Tid: 1950-talets mitt

Varmkörd. Min far Roland hade BP-macken i hörnet vid Stora torget, mitt emot polisstationen i Stadshuset. Där tillbringade man en hel del tid efter skolan (Hagaskolan). Det hände mycket intressant där då det också var mycket taxifolk där eftersom deras station också låg på torget. En händelse minns jag mycket väl, längre bort på gatan mot badhuset låg en stor livsmedelsaffär och ägaren, jag tror att han hette Bergström, hade en flott amerikanare – en metallicgrön Plymouth. En kall vinterdag så kunde jag inte hålla mig utan hoppade in i bilen som stod parkerad hos oss och startade den och lyssnade på V8:an. Men plötsligt så dök ägaren upp med sin fru, han såg ut som ett åskmoln! Men jag fann mig och sa att nu har jag varmkört bilen åt er! Frun log och sa: ”Vad snällt av dig”. Maken bet ihop och teg. Jag höll andan och smet därifrån.

Bengt

Taggad , , ,

Kommentera

